nedeľa 23. mája 2010

Skupine Zmeňme Sninu


Prečítal som si zatiaľ niektoré vaše príspevky, na ktoré zareagujem. Minulý týždeň som bol 98. krát v Bratislave, preto, aby sa Snina pohla dopredu.

V predchádzajúcich štyroch rokoch, keď som nebol primátor sa podali len 2 projekty, ktoré sa tak zle zrealizovali a implementovali, že hrozilo vrátenie 100 mil. korún. Keď som sa vrátil v r. 2007 do tejto funkcie, trvalo mi viac ako 3 mesiace, keď som bol takmer každý týždeň v Bratislave, aby sa odvrátila táto hrozba, pretože inak by sme nemohli podávať a realizovať terajšie projekty. Teraz ich máme za necelého 3 a pol roka podaných, schválených a pripravených na podanie takmer 25. Podľa neoficiálneho hodnotenia sme na 10. mieste v úspešnosti projektov (na Slovensku je asi 150 miest a viac ako 2700 obcí). Ak chcete postupne Vám o každom poviem. Zaujímajú nás hlavne tri.

Námestie

Využil som všetky svoje možnosti, aby z maximálne možných 1,66 mil. eur (50 mil. korún) sme získali 1,59 mil. eur (48 mil. korún). Nielen v Snine, ale na celom Slovensku, administratíva, byrokracia a proces verejného obstarania trvá veľmi dlho a zákonné lehoty sa nedajú ovplyvniť. Je otázkou niekoľkých týždňov, aby sa začalo s realizáciou, ktorá by nemala byť dlhšia ako rok.

Rybníky

Počas predchádzajúcich štyroch rokov, keď som nebol primátorom zrealizoval sa veľmi nešťastný projekt výstavby „bazéna v bazéne“. Tretina vody z neho za 24 h. uniká aj s použitými chemikáliami, čo je vyhodených pol milióna korún za sezónu. Jeho oprava by stála 233 000 eur (7 mil. korún). Rozhodli sme sa vrátiť Rybníkom prírodný charakter novou generáciou bazénov, ktorá sa intenzívne rozšírila v celej západnej Európe a každý dnes vie, že je to rozumnejší, zdravší, ekologickejší a hlavne ekonomickejší spôsob.

Chcel by som vás poprosiť o spoluprácu a vyslovenie názoru na môj návrh, aby sme v spomínanom nefunkčnom bazéne urobili celoročné klzisko, aby tam nebol ten spomínaný roj komárov. Na dne tohto bazéna by bol syntetický ľad. Nemôžem o tom zatiaľ veľmi presvedčiť poslancov. Chcem využiť možnosť slovensko-ukrajinskej spolupráce a podať spoločný projekt s mestom Chust tak, aby u nich aj u nás mohla byť vyfinancovaná táto ľadová plocha za asi 300 tis. eur. Začali sme s realizáciou, ktorá mala byť hotová do začiatku augusta, ale je jasné, že keď mesiac v kuse prší, zrejme sa termín posunie, ale Rybníky hotové budú. Všimol som si príspevok s otázkou, prečo sa začalo až teraz. Opäť chcem využiť možnosti z eurofondov. Najbližšia možná výzva v prihraničnej spolupráci s Poľskom bola 31.3.2010. Systém je taký, že v prípade schválenia dostaneme len peniaze , ktoré boli vynaložené až po podaní projektu. Ak by sme začali skôr, peniaze by sme refundované nemali. Takže 31. marca som odniesol do Krakowa projekt a hneď po Veľkej noci 6. apríla sme začali na Rybníkoch robiť.

Kaštieľ

Skoro 40 rokov bolo v kaštieli poľnohospodárske učilište. V roku 1993 sa učilište presťahovalo do priestorov dnešnej SOŠ. Vtedajšie učilište vyhlásilo na pokyn Ministerstva financií a Ministerstva pôdohospodárstva dražbu. Kaštieľ kúpil sninský podnikateľ. Ako a za koľko sa musíte opýtať vtedajšieho vedenia školy. Mesto v dražbe neuspelo preto, že v tom čase sme dokončievali kino a celý predtým 13 rokov rozostavaný Kultúrny dom za 50 mil. korún (všetci vieme, koľko bolo vo vtedajšej dobe 50 mil. korún). Dnes je možnosť, ktorú vtedy nikto nemohol predpokladať, že na opravu kaštieľa môžeme dostať peniaze z eurofondov. Ak sme chceli získať (a získali sme) 2,45 mil. eur (takmer 74 mil. korún) museli sme sa stať vlastníkom kaštieľa a kúpiť ho za 0,33 mil. eur. A myslím, že v porovnaní s tým čo sme získali to bola dobrá investícia. Okrem iného aj preto som sa vrátil minulý týždeň z Bratislavy, pretože pripravujeme s Ministerstvom výstavby zmluvu o poskytnutí dotácie, súbežne prebieha proces verejného obstarania a opäť je otázkou niekoľkých týždňov, kedy sa s realizáciou začne.

Okomentoval som iba 3 najdôležitejšie projekty. Nemôžem síce denne sedieť za počítačom a reagovať na všetky dotazy, ale pri zmysluplných otázkach zareagujem. Nebudem reagovať na zlomyselné, arogantné a vyslovene hlúpe príspevky typu: „sninské námestie patrí Humennému“.

Chcem vyviesť z omylu tých, ktorí tvrdia, že 24 bytov na ulici 1. Mája bude pre neprispôsobivých občanov. Za predchádzajúce 4 roky sa v Snine nevybudoval ani jeden byt. Využil som možnosť získania peňazí zo Štátneho fondu rozvoja bývania a dotovaného výhodného úveru, aby sme podobne ako iné mestá vybudovali nájomné byty pre mladé začínajúce rodiny, možno aj pre mladých lekárov, ktorých v sninskej nemocnici veľmi potrebujeme. Evidujeme viac ako 100 žiadostí.

Môj pracovný čas nepozostáva zo sedenia na stoličke, ale z neustálych ciest po ministerstvách v Bratislave, Poľsku, čiastočne na Ukrajine a iných úradoch, inštitúciách, Prešovskom samosprávnom kraji atď.

Ďalšiu diskusiu uvítam aj pri osobnom stretnutí. Teda môžeme sa dohodnúť na termíne stretnutia, kde bude lepšia a rýchlejšia možnosť komunikácie. Som vopred vďačný za každý dobrý, konštruktívny návrh ako zmeniť Sninu k lepšiemu.

4 komentáre:

  1. Nemôže mesto reklamovať nekvalitnú stavbu u zhotoviteľa alebo požadovať vrátenie peňazí ak je bazén nekvalitný?

    Toto neberte ako kritiku ale obycajnu otazku, napokon sam pisete ze to bolo zrealizovane za minuleho vedenia. Ja ked si kupim vyrobok ktory sa pokazi tak ho reklamujem.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. prvy komentar je odo mna, neukazuje sa tam meno

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Otázka
    Kto robí neoficiálne hodnotenie podľa ktorého je Snina údajne 10. najúspešnejšie mesto na Slovensku? Podľa čoho sa to hodnotí? Podľa množstva podaných projektov, podľa získaných eurodotácií, aké sú kritéria?

    Problém neoficíalnych rebríčkov je ten, že sú neoficiálne a teda ťažko overiteľné čiže inými slovami nedôverihodné.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Vysvetlenie prečo je prvý komentár označený menom admin.

    Registroval som sa s e-mailovou adresou admin@.... , napísal som komentár, Google ako meno použil meno z e-mailovej adresy, potom som zmenil profil a meno admin zmenil na Juraj čiže v druhom komentári je už meno Juraj. Nič som nezmazal:

    admin povedal(a)...

    Nemôže mesto reklamovať nekvalitnú stavbu u zhotoviteľa alebo požadovať vrátenie peňazí ak je bazén nekvalitný?

    Toto neberte ako kritiku ale obycajnu otazku, napokon sam pisete ze to bolo zrealizovane za minuleho vedenia. Ja ked si kupim vyrobok ktory sa pokazi tak ho reklamujem.
    23. mája 2010 13:08

    Juraj Sninsky povedal(a)...

    prvy komentar je odo mna, neukazuje sa tam meno
    23. mája 2010 13:11

    OdpovedaťOdstrániť